woensdag 20 januari 2021

Het intense speelplezier van de kleuter

 


Alles begint bij het contact met de materie: de verf, het water, het penseel, het papier. Op het gevoel stel ik een kleurenpalet samen dat past bij mijn stemming van dat moment. Het basispallet - wat ik nu al een aantal dagen gebruik - bestaat uit: okergeel, licht ultramarijn, blauwpurper en wit. Op een porseleinen eetbord meng ik de kleuren in verschillende samenstellingen. Zo heb ik een oneindig aantal tussentonen ter beschikking. 

Ik zit rustig. Ik adem. Ik ben aanwezig. 

Ik doop het penseel in het water, in de verf. Maak contact met het papier. Ik ben voor de volle honderd procent aanwezig in het uiteinde van mijn penseel. Er groeit een vorm uit die vraagt naar geel, naar blauw, naar purper. Die vraagt naar water, naar tijd. In de vlek die ontstaan is, zie ik een figuur die geboren wil worden. Het is net een rorschachtest. Minutieus werk ik op de details met zeer fijne penselen. Langzaamaan komt de figuur tot leven en doet ze wat ik denk dat ze moet doen. 

Ik besef dat dit erg overeenkomt met het intense plezier dat ik beleefde als kleuter aan het ontdekken van de wereld. Het is steeds verwondering die mij drijft naar de volgende stap. 














Geen opmerkingen:

Een reactie posten