zondag 18 augustus 2019

Waar het kroontje vandaan komt

Tekening: Ingrid Van Kogelenberg
Voor expo: Soms als ik in het bos ga wandelen...
"Volgens de overlevering waren zwaluwen vergaarplaatsen van de zielen van dode koningen die ze vervoerden van de aarde naar de hemel, en dan van de hemelen naar de aarde om de mysteries het Andere Land mee te delen aan de ingewijden. De oude Grieken en Romeinen geloofden dat kinderzieltjes verder leefden in de lichamen van zwaluwen. Zeelieden tatoeëerden zwaluwen op de voorkant van hun schouders, omdat ze dachten dat als ze op zee zouden overlijden, de zwaluwen dan hun ziel naar huis zou brengen."
Zo staat het in mijn Compendium van dieren als dragers van cultuur,  (2014) verzameld door Marcel De Cleene en Jean-Pierre De Keersmaeker, Mens & Cultuur Uitgevers.
Ik vroeg me al af waar dat kroontje op mijn tekening vandaan kwam.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten