woensdag 14 augustus 2019

Boswezens

Tekening: Ingrid Van Kogelenberg

















Soms als ik ga wandelen in het bos heb ik het gevoel dat er wezens rondwaren, buiten mijn waarnemingsveld. Uit de met mos bedekte bodem staat een aardmannetje op. Hij beweegt zich traag en aandachtig tussen de bomen. Steekt zijn hand uitnodigend uit naar een vogeltje. Is het de ijdele hoop dat er iets of iemand bestaat die beter voor de Aarde kan zorgen dan wij? Die beter begrijpt hoe alles wat leeft met elkaar verbonden is in een uitgebalanceerd evenwicht. 

Ik bedenk dat uit elk type landschap specifieke wezens ontstaan die de plaatselijke sprookjes en mythes bevolken. Het is een verwevenheid van cultuur en natuur. De trollen uit Noorse sprookjes, de Green Man en de elfen uit Ierland en Engeland, onze heksen en kabouters. Ze zijn zo anders dan de Griekse goden die de natuurelementen en temperamenten vertegenwoordigen, bijvoorbeeld.

Al tekenend herken ik de personages die de verhalen van mijn jeugd bevolkten of diegenen die ik zelf verzin op de plekken waar ik wandel.







Geen opmerkingen:

Een reactie posten