zaterdag 7 maart 2020

In beweging

"Agaat" Ik volg het penseel. 
Het overkomt iedereen die graag creatief bezig is. Je gaat aan je tekentafel zitten vol blijde verwachting maar er gebeurt niets. Het stroomt niet. Wekenlang was het al zo. Frustratie en een fysieke pijn zetten zich vast bij mijn middenrif.

In dat diepe dal herinnerde ik me toch de woorden van Shaun McNiff (art therapist): Maak al schilderend een beweging, herhaal die. Je zal merken dat er een verschuiving plaats zal vinden. Geef je over aan het proces. Je ego zet een stap opzij en kijkt naar het spel.

Gouden woorden! Het spelplezier is terug. Mijn ego dat zo graag wil dat ik iets belangwekkends maakt, snoer ik de mond. Pas als ik besluit mijn werk tentoon te stellen, is het nuttig die kritische stem te horen. Maar nu even niet.

Dat ik voor schilderen koos, is geen toeval. Het medium leidt me. Eerder dan bij tekenen waar ik mijn wil opleg aan het potlood om tot een vorm te komen. Al kan dat zeker ook intuïtief gebruikt worden.

"Beweging"
Carl Gustav Jung heeft ook met creatieve droogte te kampen gehad. Na de breuk met Sigmund Freud, heeft hij dagenlang aan de rand van een meer gespeeld met steentjes, zand en water. Daaruit ontstond een nieuwe vruchtbare bodem voor zijn meest typische werk.

Het wonderlijke is dat je vanzelf vrolijk wordt als je maar in beweging blijft. Er is de intentie om iets te maken. Je omarmt het proces. Je wordt één met je materiaal. De rest is bijzaak. Je speelt als een kind en de wereld ligt aan je voeten. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten